Nieuwegein Fietst Goed op weg
 


Fietsveiligheidsdagen

Fietstraing Langer Fietsplezier

'Een gezellige dag waar je als 60-plusser belangrijke informatie krijgt waardoor je prettiger, comfortabeler en veiliger samen kunt blijven fietsen.' Dat zeiden deelnemers die deze fietsdag de afgelopen jaren bezochten. Daarom organiseert de Fietsersbond samen met de gemeente Nieuwegein ook dit jaar weer de populaire fietstrainingen met tips voor langer fietsplezier. De trainingen waren op 27 mei en 18 juni op de Gemeentewerf. Aanmelden voor nieuwe data in 2020 kan via deze website.

U wordt van harte uitgenodigd om (nogmaals) deel te nemen aan deze jaarlijkse 'check van fiets en fietser'. En misschien zijn er onder uw kennissen, vrienden en familie ook fietsende 60-plussers die u hiervoor wilt uitnodigen?

Programma

Op het programma staan -naast veel aandacht voor samen fietsen- onder andere:

  • verkeersquiz
  • fietscheck
  • testmogelijkheid nieuwe fietsen en e-bikes
  • fietsvaardigheidstest op een parcours
  • fietstocht door de omgeving

Na afloop ontvangt u een certificaat en uiteraard wordt er tijdens de dag ook aan de inwendige mens gedacht met een lunch en koffie en thee. Deelname is gratis.

Er zijn maximaal 35 plekken vrij op beide data dus meld u snel aan.

Aanmelden:
Via het aanmeldformulier op de site van de Fietsersbond:www.fietsersbond.nl/onderweg/fietsschool/fietsinfo...
Of rechtstreeks via fietsdocent Frans Lueb: tel 06 42278990.

Verslag van de fietsdag in 2018

Fietstrainingen voor langer fietsplezier: 'wacht niet tot het te laat is'

'We zijn hier omdat we zo lang mogelijk veilig door willen blijven fietsen,' vertelt een van de deelnemers aan de fietstraining voor senioren. Dat was ook precies het doel van de laatste fietsdag van dit jaar op 17 oktober. De deelnemers deden enthousiast mee aan het gevarieerde programma. De fietsverkeersquiz en het fietsparcours leverden al veel eye-openers op. Van: 'ik ga nu echt een helm en een achteruitkijkspiegel aanschaffen' tot 'ik fiets altijd in een te hoge versnelling'. Ook de fietscheck bleek verhelderend: 'je moet altijd met beide voeten bij de grond kunnen. Dat is veel veiliger als je wat ouder bent, net als fietsen op een damesmodel'. Een fietsgymles warmde de spieren vervolgens op voor een fietstochtje langs lastige verkeerssituaties in de omgeving.

Fietsen als medicijn

Veel deelnemers geven aan dat de e-bike voor hen echt een uitkomst is: 'ik nam overal de auto voor, mede vanwege mijn gezondheid. Maar nu ik een e-bike heb, doe ik alles op de fiets.' Er was zelfs een deelnemer die aangaf bijna geen diabetesmedicijnen meer nodig te hebben omdat ze dagelijks 20 kilometer fietst. Maar ook veel fitte deelnemers zweren bij de e-bike: 'ik hield niet van fietsen, maar mijn man wel. Nu ik een e-bike heb gekocht hou ik hem, ook bij tegenwind, makkelijk bij en dat maakt het voor mij weer leuk. We fietsen nu heel veel.'

Enkele tips uit de training

  • Hulpmiddelen helpen om langer door te kunnen blijven fietsen dus schaf die fietshelm en/ of achteruitkijkspiegel aan.
  • Mannen: stap over op een damesmodel. Die zwaai over de stang heen, wordt op zekere leeftijd echt te lastig en gevaarlijk.
  • Vrouwen: zorg dat u niet op een fiets met een te groot frame rondrijdt en stel het zadel zo in dat u met beide voeten op de grond kunt staan.
  • Neem voor uw eigen veiligheid de ruimte: fiets op 1 meter afstand van de berm en geparkeerde auto's.
  • Vindt u het te druk op het fietspad? Overweeg eens om op een ander tijdstip te vertrekken (niet in de (school-)spits) of neem een rustiger route.
  • Een e-bike is niet voor luie mensen, maar voor ouderen die willen blijven fietsen. Wacht liever niet tot u echt moet overstappen, maar doe dit eerder zodat u nog goed kunt wennen aan het (toch anders) rijden op een e-bike.
  • Gaat een tweewieler echt niet meer? Denk dan eens aan een driewieler (met of zonder ondersteuning), de keuze is steeds groter!

'Niet te hard'

Anke Muller (72) is fietsambassadeur van Nieuwegein fietst en rijdt zelf op een e-bike. Zij heeft vanuit haar eigen ervaring ook nog wat tips: 'Veel ouderen fietsen niet want ze zijn bang en vinden het drukkere verkeer maar niks. Maar in beweging blijven is zo belangrijk! Ik zal niet ontkennen dat e-bikes gevaarlijker kunnen zijn dan een gewone fiets. Zelf ben ik er ook al eens mee gevallen want hij is veel zwaarder en gaat harder. Daardoor heb je zeker in de stad minder overzicht en moet je daar dus echt langzamer fietsen (niet met 25km door het centrum rijden). Als we in de natuur fietsen, kunnen we veilig wat harder en dat is ook heerlijk met heuvels en veel wind. Maar je moet de ondersteuning natuurlijk niet te hoog zetten want dat doet niks voor je conditie!'